Hjelp – Hva gjør vi med sosiale nettverk
Torsdag morgen denne uken arrangerte vi i Creuna et frokost seminar med denne tittelen. Sosiale nettverk er facebook og ”de unge” for overraskende mange, og det er denne myten jeg vil komme til livs. At facebook har omkring 150.000.000 aktive brukere kommer som en overraskelse på mange. Når man i tillegg forteller at den hurtigst voksende brukergruppen er de over 25 – 30 år , er det flere som tror du fleiper. Når man så legger til alle som blogger, twittrer, linkedinner, nettbyer, flickrer osv. osv…. så blir antall mennesker så stort at de fleste etter hvert forstår at dette ikke er tull.
Det er helt utrolig hva folk har meninger om. Vi mener ting om store og viktige temaer og vi mener ting om små rare saker. Noen brenner enormt for noe, mens andre bare mener mye om alt. Jada det er mye tull og tøys, men du store tid så mye spennende, interessant og nyttig det snakkes om også. Mange av de jeg treffer gjennom min jobb, sier at de ikke skjønner hvordan folk har tid til å være så aktive. Dette i seg selv er en ganske morsom uttalelse, fordi de av oss som holder på litt ute i det sosiale nettverket vet mye av det vi gjør slett ikke tar så mye tid. Det er også morsomt når folk sprø ”ja men hva er det egentlig de driver med”, og svaret er noe som enkelt som at ”de snakker sammen”. For det er jo i stor grad det vi driver med. Vi snakker om dette og hint, noen ganger viktige ting og andre ganger ikke fult så viktig – men like fullt ”vi snakker sammen”.
Men nå tilbake til seminaret på torsdag. De fleste bedrifter skjønner nå at sosiale nettverk og medier er en ting de må forholde seg til. Utfordringen er bare at de ikke alltid helt vet hvordan – tror de. For saken er at dette i utgangspunktet ikke egentlig er noe hokus pokus. Det er som med lotto – du vinner ikke hvis du ikke spiller. Her er situasjonen den samme, du får ikke noe ut av det hvis du ikke deltar. Jeg og jeg vet flere med meg tror veldig på følgende 4 ”leve regler”:
1. Åpne opp
Det og åpne opp har to viktige sider for en bedrift. For det første tror jeg på å åpne opp bedriftens nettsted. La brukerne få dele av innholdet ditt og la de besøkende få lov til å ”rate”, kommentere og diskutere på nettstedet. Den andre siden dreier seg om å la de ansatte i bedriften din få lov til å delta. Alt for mange bedrifter har sperret tilgangen til facebook og youtube med mer. Av sikkerhetsmessige grunner sier noen eller av kapasitetsmessige årsaker sier andre. Dette er vel mer en praktisk utfordring enn et reelt problem mener nå jeg.
2. Delta
Skal vi få noe ut av samtalene som pågår om oss, er vi nødt til å delta. Vi må vite hvordan vi skal kunne klare og holde oss litt oppdatert om hva som blir sagt om oss og vårt, og i tillegg må vi gripe fatt i det som blir sagt om oss og delta i diskusjonen. Hvis noen sier noe hyggelig, så sier vi takk. Hvis noen er kritiske eller missfornøyde, så kan vi jo begynne med å si unnskyld. Uansett er jeg hellig overbevist om at vi bør være der ute og møte folk som oss selv.
3. Engasjer
Vi liker å bli engasjert. Vi engasjeres av ting som er gøy, spennende, interessant, spennende og ikke minst relevant, meningsfylt og nyttig. Hvis for eksempel flere er syntes våre varer eller tjenester er bra – lag en konkurranse og gi bort en premie. Lage en konkurranse som også kan gi oss nyttig respons, eller lag en konkurranse hvor folk virkelig føler at de kan bidra med noe. Hvis der i mot flere er missfornøyd med noe vi lager eller gjør, så møt dem og inviter til dialog for forbedring. Dette var to nesten kjedelige forslag, men poenget er å engasjere.
4. Motiver
Oppdager du at du har en eller flere tilhengere, så sørg for å motivere dem. Jeg snakker ikke her om bestikkelser, men inviter de inn og gi dem den ekstra oppmerksomheten de fortjener. Er du i ferd med å lansere en ny tjeneste, så la de som følger deg få titte på den først og lytt til hva de har å si. Er du i ferd med å gi ut et nytt produkt, send det til dine fans først – men for all del, legg aldri føringer for hva de skal si og mene.
Presentasjonen fra seminaret kan du se her:
Great analogy between being social and playing the lottery. Spot on!