Luksusmerkevarene digitaliserer seg – eller?

Flere og flere av de kjente luksusmerkevarene kommer med sine bidrag av digitaliserte produkter, og naturligvis er det mer eller mindre smarte klokker som dukker opp først. Men er dette et holdbart forsøk eller bare et lite blaff?

I sommer gikk jeg tilfeldig forbi en av Montblanc  sine butikker mens jeg var på ferie. I vinduet stilte de ut sin nyhet Smartklokken Summit, og da måtte jeg jo gå inn å ta en titt. Klokken er relativt stor og de har brukt samme «klokkekasse» som en av sine andre modeller. Det fine med det er at det blir en ganske ok skjerm, men til gjengjeld så blir klokken også litt for klumpete etter min smak. Men – dette ser ut som en eksklusiv og veldig fin klokke og langt mer elegant enn min kjære iWatch. Jeg fikk prøve, trykke og kjenne på, og en relativt entusiastisk ansatt viste frem alle de funksjonene han kunne komme på. Montblanc sin smartklokke føyer seg inn i den begynnende rekken av luksusmerker som har laget slike klokker. Tag Heuer Connected Modular 45 og Louis Vuitton Tambour Horizon er to andre luksusalternativer som har vært ute en liten stund. Felles for alle er at de baserer seg på Android Wear 2.0 og så vidt jeg kan forstå har ingen av merkede klart å tilføre noe nevneverdig nytt og nyttig utover det alle andre Android-baserte klokker er, snarer tvert i mot.

Når man da tar prisen med i betraktningen, så blir det nesten ekstra dyrt når f.eks. Samsungs og LGs klokker kan mer enn det luksusklokkene kan. Jeg er dog ingen Androide Ware ekspert så jeg velger å være litt forsiktig her 🙂 Men – poenget mitt blir i alle fall at denne type produkter mer eller mindre fremstår som litt tafatte forsøk på å følge med i tiden fra store merkevarer som de tre nevnt her.

Men jeg skjønner også at dette er en litt vanskelig utfordring for aktører som Montblanc og LV. Deres tradisjonelle klokker er jo mer som smykker å regne og koster fortsatt ennå mer enn smartklokkene de nå har lansert. Med tanke på at smartklokker heller ikke har blitt så enormt som mange av oss kanskje trodde for noe år siden, så blir det ennå tøffere å konkurrere med mer digitalt og teknologisk orienterte aktører som Appel, LG og Samsung kanskje. I tillegg så er det kanskje noe med at disse luksusklokkene skal fortsette å være bare det for dem som har lyst og råd? Jeg må i alle fall innrømme at jeg falt mer for mange av Montblanc tradisjonelle klokker enn den nye smartklokken. Jeg tror heller jeg hadde spart opp litt mer penger og investert i en dyrere analog enn den ganske dyre digitale klokken i alle fall. Så min dom er at enn så lenge ville jeg ventet med luksusklokke i digitalversjon med andre ord.

Digital skriveopplevelse

Det som derimot var et mer spennende initiativ fra Montblanc var deres nye Augmented Paper. Her har de tatt utgangspunkt i det de kanskje er mest kjent for, nemlig eksklusive penner eller skriveinstrumenter som de ynder å kalle det. Dette syntes jeg ligner mer på det jeg ofte kaller digital foredling av et produkt.

Videoen har kanskje litt mer fokus på kjekke og suksessrike forretningsmenn, men poenget er i alle fall at det man skriver overføres til digitalt og kan lagres og bearbeides videre på telefon/nettbrett/laptop. Programmet konverterer håndskrift til maskinskrift og tegninger og skisser lagres som bilder. Dette er ikke helt ulikt f.eks. Moleskine Smart Writing Set. Jeg har brukt Moleskins variant en stund og det fungerer nesten overraskende bra. Det som i tillegg gjør dette til en løsning som virkelig begynner å ligne noe er at de også har lagt til rette for at man bla. kan koble den til Evernote så notatene dine havner der. Igjen så blir jo naturligvis Montblanc sin løsning langt dyrere enn Moleskin sin, men her føler jeg at man er mer på sporet av noe enn på klokkefronten.

Andre digitaliseringsspor i et forsøk på å finne kunder

Det kommer også stadig vekk flere og flere initiativ som skal kjempe om livets rett. En av dem er RIMOWAs Electronic Tag. Konseptet her er at Rimowa (de som lager verdens mest kjente aluminiumskofferter) har utviklet en app som er linket til kofferten din som også har en liten «skjerm». Via appen og de samarbeidende flyselskapene kan du bla. sjekke inn kofferten og «koffert-tagen» med destinasjon og nødvendige strekkoder dukker automatisk opp på kofferten din. Foreløpig er det bare tre flyselskaper som er med, men det kan jo komme flere.

Dette her vært en bitte liten titt på noen eksempler på det som nok oppleves som et utfordring for mange aktører i dag. Hva betyr digitalisering for oss og hva skal vi gjøre for å møte konkurransen. Jeg er sikker på at vi kommer til å se mange kjente merkevarer som blir nødt til å enten legge ned deler av sine produkter eller at de blir helt borte. Jeg tror dessverre at mange av de initiativene vi ser i dag ikke vil overleve fordi vi som forbrukere heller vil velge helt nye varianter og løsninger fremfor en litt semi-digitalisert versjon av et tradisjonelt produkt. Hvor vidt merkevarene over vil overleve gjenstår og se, men jeg er vel ganske trygg på at disse vil bli en stund til – men jeg tror det først og fremst vil være fordi noen fortsatt vil ha merkevaren og ikke fordi Montblanc blir så utrolig gode på å lage fantastiske smartklokker er digitale skriveløsninger. Når aktører som Apple og Samsung setter i gang, så kan det være vanskelig for en tradisjonell klokkeprodusent å se hva de skal gjøre, eller når aktører som reMarkable utvikler en helt nytt skriveinstrument hvor utviklingen starter helt på nytt og ikke er en videreutvikling av et eksisterende produkt – det er vel det som heter disruption eller omkalfatring som vi liker å kalle det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s